onsdag 23 juni 2010

Klimakteriet i 20-30 års åldern?

God dag kära vänner!
Är fortfarande hemma men känner att jag nu blir bättre och bättre :-)
Blir dock hemma imorgon också för att riktigt få tillbaka krafterna.
Om vi säger såhär så var jag tidigare idag på apoteket och när jag åkte dit hade jag raggsockor, hellånga jeans och jacka på mig.
Och jag tyckte inte det var speciellt varmt...
Så helt kry är jag inte men snart så :-)
.
Annars då, jo nedan kan ni se de tabletter jag lever med.
Vi har överst Angemin som är hormontabletter som håller mig klimakteriebesvärsfri, typ i alla fall vi kommer till det.
Sen har vi Oxascand, de hjälper mig att sova då jag har ångest vilket jag har då och då. Blir så fruktansvärt oroad i själen och måste då ta lite lugnande. Men det är ju tur att pillrena finns för de hjälper toppenbra!
Sen Voltaren, de är ju vanliga smärtstillande, dessa behövde jag en hel del av förut men nu börjar mina smärtor från strålningen bli något bättre så jag avstår helst från att ta tabletter då jag inte absolut behöver dom.
Sen den roliga burken :-) mina 50+ vitaminer :-)
Eftersom jag är en kvinna i klimakteriet är det dessa vitaminer som passar bäst.
Ja det är mina vardagliga följeslagare, vissa mer än andra.
De jag tar varje dag är ju Hormonpillrena och vitaminerna sen är de andra vid behov.
Lite skillnad mot för ca 2 år sedan då jag hade betydligt fler mediciner att hålla koll på.
Då fick jag till och med köpa en sån där pillerlåda som jag förberedde med rätt antal piller vid rätt klockslag :-)
.
Men hur känns det då att som 28-åring vara i klimakteriet?
Jo inte så hemskt, jag slipper ju den där hemska månadsgrejen som vi kvinnor annars tvingas plågas med.
Och det är ju såååå underbart! (nästan värt hela cancergrejen, eller nja men ni förstår nog).
Sen de biverkningar jag märkt av är ju nån värmevallning men väldigt sällan.
Svårare att sova, värk i leder.
Oh höll ju på att glömma!
Hårväxten bli värre också.... ansiktshåren måste tas om hand lite mer och jag känner mig i allmänhet lite mer luden, men men så kan det vara :-)
Men jag är bra nyfiken vad som kommer hända med kroppen.
Hormonerna ska ju se till att min kropp får de hormoner den behöver för att må bra så jag hoppas de funkar, har ju ingen lust att helt skrumpna ihop än ;-)
.
Jag var lite orolig över de där med ökad risk för bröstcancer mm, men jag frågade min läkare sist om detta och hon sa att jag inte behövde oroa mig för det.
För i mitt fall har jag ju en ung kropp och denna behöver dessa hormoner, och eftersom den helt saknar egna ersätter vi bara vi tillsätter inte något.
Därför gäller inte de biverkningarna som kan uppstå för de som naturligt hamnat i klimakteriet.
.
Sen hörrni denna hormonjungel!
Jisses vad många olika sorter det finns, jag provar nu min 5:e sort och hoppas att dessa ska funka bra.
Än så länge har jag goda förhoppningar!
.
Jaha hörrni långt inlägg idag.
Nu är de vilopaus igen!
Om det är någon som vill fylla på runt vad jag skrivit kommentera gärna :-)
Kram


3 kommentarer:

  1. Styrkekram till dig, vad du får gå igenom mycket! Eftersom jag själv fyller 45 i år så har jag ju såklart funderat på det här med klimakteriet men då jag kommer dit har jag ju åtminstone åldern inne för det!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det börjar ju likna något, till och med mindre än mig ;)
    Jag ligger på fem olika daligen varav två tas 2/3 ggr per dag plus tre vid behov. Tur att man lärt sig svälja :p
    Kram

    SvaraRadera
  3. Lotta:
    Tack, men det är ingen fara jag är glad över att få vara här i alla fall :-)
    Ja klimakteriet är ju oifrånkommligt, låt oss hoppas det dröjer många år än.
    Kram

    Mia:
    Ja jisses, inte kul men det får ju vardagen att bli lite bättre :-)
    Kram

    SvaraRadera