tisdag 2 juni 2009

Fågeljakt!

Nu har det visst gått några dagar sen sist igen :-)
Har i alla fall haft en toppen helg med massa trevliga inslag av fest och annat kul!
Men nu måste jag berätta lite om gårdagen.
Jag och Agnes har i ca två månader hört fågelljud från skorstenen i köket.
Givetvis trodde vi att det var ett bo uppe i skorstenen.
Dessa fågelljud har sedan ökat i styrka och ibland har det låtit som de varit nån i skåpet ovanför spisen.
Igår blev både jag och Agnes väckta av denna fågels skrikande.
Igår kväll, efter en otroligt mysig dag som tillbringades med Chris på en brygga i solen och med lite grillning, så bestämde vi oss för att undersöka dessa fågelljud lite närmare.
Sagt och gjort så skruvade Chris , ja den hemlige killen jag skrev om tidigare, bort luftslangen mellan spisfläkt och luftutgång.
Där möttes vi av detta:

Fågelungen bodde i kröken precis vid köksfläkten!
Vi kallade in Agnes föräldrar för att rådslå vad vi skulle ta oss till.
Resultatet blev att de tog loss hela slangen och lyfte ut pippin.


Denna lilla filur är det alltså som bott och låtit inne i köksfläkten.

Väldig tur att varken jag eller Agnes lagat så mycket mat, men när jag tänker efter nu så var det ju faktiskt väldigt dåligt drag i köksfläkten :-)

Ja så kan man också tillbringa en måndagskväll!
Pippin bor för tillfället i kartongen på balkongen, Agnes har kontakt med fågelhjälpen och vi får se hur detta utvecklas.

Kram

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Om jag inte misstar mig så tycks det vara en unge av arten kaja, de brukar nämligen bygga bo i skorstenen på Fågelmuseet i Stadsparken. Vi har hört dem många gånger där varje år. Trevligt att Du nu träffat en ny kille, får se hur det utvecklar sig.
    Kram
    Gittan

    SvaraRadera
  2. Gittan:
    Du har nog helt rätt vi har efter detta sett flera kajor i närheten.
    Tyvärr dog fågelungen..
    Ja det känns kul att ha träffat en ny bra kille!
    Kram

    SvaraRadera