torsdag 2 december 2010

Irriterad....

Ok alltså jag blir så besviken på svensk allmänsjukvård...
Gissar på att den stora boven till varför det är dåligt är dåliga ekonomiska resurser..

För ett tag sedan fick jag ett förmodat njurstensanfall.
Blev akuten på Danderyd och massa morfin.
Röntgen gjordes men ingen sten kunde direkt ses och efter ett tag gick smärtorna över men de sa att det var ett njurstensanfall det handlade om.

Nu idag har jag börjat få ont på samma sätt igen som vid just njurstensanfallet och passar då på att googla lite.
Där ser jag att efter ett njurstensanfall ska patienten på uppföljning efter ca 4 veckor, det var det då ingen som brydde sig om i mitt fall.
Dessutom ser jag även vissa rekomendationern som att man ska dricka minst 3 liter vatten per dag om man har råkat ut för njurstensanfall.
Inte heller dessa rekomendationern har man talat om för mig.

Visst jag vet att man ska dricka ett par liter om dagen men det blir ju lite si och så med det och jag har inte lagt ner så mycket tankar om vätska. Jag dricker till mat och när jag känner för det.
Men nu får jag se till att göra något form av dryckesschema så jag får i mig tillräckligt.
Njurstensanfall är fan inte roliga.

Nu gick jag runt lite i lägenheten och hällde i mig en del vatten, känns lite bättre nu kanske bara var något tillfälligt fel därinne.
Men nej nu får jag göra ordentliga efterforskingar på vad man ska göra efter ett njurstensanfall så att jag kan minimera riskerna för att få ett igen.

Men Grrr vad sur jag blir på att det så ofta utelämnas information och uppföljning på patienter...

Dessutom har jag en vän som gick till gyn nu nyligen för besvär med smärtor och blödningar.
Ja gissa vad de ger henne penicilin och säger att det är en infektion men gör inget cellprov!!!!
Hallå låter det bekant....
Var ju precis så de sa till mig när jag fick besvär!!!
Alltså jag blir sååå förbannad de måste ju göra ett cellprov för att utesluta cancer och cellförändringar!
Nu hoppas jag att allt är bra med henne och att inget värre än infektionen uppdagas, men tänk om fy fan...Det får inte gå till såhär i vården!!!

8 kommentarer:

  1. Aj det lät ju inte så spännande!
    Det där med uppföljning fyra veckor efter tycker jag inte att du ska hänga upp dig så mycket på. Det är väl en relativt ovanlig röntgen för att kolla om stenarna är kvar och om man inte såg någon på första röntgen så känns det ju inte relevant att göra en till?
    Krya på dig iaf!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mia: Nej då, det jag irriterar mig på är att så många lämnas bara åt sitt öde. En röntgen hade inte varit nödvändig för mig men kanske nån återkoppling i alla fall och åtmindstonde lite info om vad jag bör tänka på med kost mm.
    Blir så uppgiven över sånt här då jag har så många cancerkompisar som bara blivit hemskickade med feldiagnoser, det händer alldeles för ofta att vården inte hinner med att ta alla på allvar...

    SvaraRadera
  3. Hej,

    jag tycker också det är helt käpprätt tokigt att de inte informerar dig om dryck och inte följer upp alls. Den som söker info och ställer krav får bättre vård, inte OK. Jag har en son som medicinerar för astma och efter ett tag inser jag att han har annan medicin än ett par av sina kompisar som också har astma. Läser på och inser att hans är fel, tar upp det med hans läkare och får det ändrat. Hallå-vem ska hålla koll på att vårdprogrammet för astma följs, mamma eller astma-doktorn liksom?

    Vad gäller din kompis är det också helt galet. Ett cellprov är hur enkelt som heslt och något man verklgein borde kosta på en ung tjej med blödningar. HUR tänker de? Bara på att få komma hem för dagen eller hinna med? Sorgligt.

    Skönt att allt är bra med dig (utöver njurstenen). Jag läser här ibland sedan din cancertid, kanske minns du mig? Jag hittade din sida när jag sökte på brachyterapi, jag är sjukhsufysiker och sysslar med sådant.
    mvh
    Åsa

    SvaraRadera
  4. Åsa, men va kul att du är kvar!
    Kommer absolut ihåg dig :-)
    Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  5. Jo det förstår jag... Som du säger, nedskärningar, nedskärningar och nedskärningar.
    Ses imorgon!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Mia: aha den mia :-) var inte säker. det gör vi! kram

    SvaraRadera
  7. Hej,

    jag är också fortfarande med och läser din blogg :) Vill bara skriva att jag beundrar dig! Att du har ett sånt härligt lugn och fokuserar på små saker och saker i ett långt perspektiv, det känns inte bara vuxet, utan som om du verkligen trivs med ditt liv just nu.
    kraam på dej!
    lottie

    SvaraRadera
  8. Lottie: hej! kul att se att du är kvar också :-)
    tack så mycket för din kommentar :-)
    Jo livet blir sakta men säkert bätre och bätte nu :-) hoppas allt är bra med dig också, kram

    SvaraRadera